H|NIEUWS
  • Ons nieuws
  • Landelijk
  • Blog en Vlog
  • In het nieuws
  • Contact
  • Nederlands
  • English
  • Intranet
  • Zoek
  • Menu

Ons nieuws

12 december 2016 • Dieuwke de Boer

In vier stappen een internationaal curriculum (en het succes van European Studies)

De opleiding European Studies heeft onlangs van het NVAO het bijzonder kwaliteitskenmerk internationalisering gekregen. “We zijn enorm trots: dit is het bewijs dat we een internationale opleiding zijn”, vertelt Eveke de Louw, coördinator Internationalisering van de opleiding. Zij deelt de vier stappen om je opleiding internationaal te maken.

European Studies (ES) krijgt een zeer goede score van het NVAO. Een goed voor de visie op internationalisering en voor studenten en drie maal excellent: voor staf, leeropbrengsten en ‘teaching and learning’. Dit maakt ES tot een van de beste internationale opleidingen van Nederland. “We gaan nu op voor het Europese kenmerk CeQuint”, vertelt De Louw. “We merken nu al de voordelen van dit kenmerk: we komen bijvoorbeeld makkelijker bij interessante organisaties binnen.”

De Louw en haar collega Claudia Bulnes-Sanchez delen graag hun ervaring van het internationaal maken van je opleiding met collega’s binnen de hogeschool. Ze bieden via het HCTL een training Internationaisation of the curriculum aan, maar kunnen op verzoek ook korte workshops geven. Ze delen hier alvast de vier stappen die je kunt zetten om jouw opleiding internationaler te maken.

  1.  Kijk wat ‘internationaal competent’ betekent binnen jouw opleiding
    Als je helder hebt wat internationalisering betekent voor je opleiding en hoe wereldburgerschap eruit ziet, dan heb je handvatten om bijpassende competenties te omschrijven.
  2. Specificeer welke kennis, vaardigheden en attitude nodig zijn
    Maak een vertaling naar ‘hoofd, handen en hart’. Wat moeten studenten weten, wat moeten zij kunnen en welke mentaliteit verwacht je van studenten aan het einde van hun studie.
  3. Beschrijf dit in je leeruitkomsten
    Kijk in je curriculum hoe je aan deze kennis, vaardigheden en attitude kunt werken. Maak specifiek wat er internationaal/intercultureel aan is. Beschrijf bijvoorbeeld wat internationale marketing is. Dat is dus anders dan ‘gewoon’ marketing. En zorg ervoor dat de internationale component in je hele curriculum verweven is en zich niet beperkt tot enkele vakken. “Wij hebben het programma vanuit het perspectief van de student bekeken”, vertelt De Louw. “Hoe zorgen we ervoor dat internationalisering zo verweven zit in ons curriculum dat een student zich er niet aan kan onttrekken?”
  4. Toets
    Als je de leeruitkomsten goed hebt beschreven, moet je zorgen dat je deze ook toetst. Maar hoe? Kennis kun je heel direct toetsen, maar vaardigheden en attitude daar heb je indirecte toetsing voor nodig: bij een project kun je bijvoorbeeld middels een reflectieverslag toetsen hoe het is gegaan met interculturele samenwerking. European Studies heeft een matrix gemaakt waarin alle modules afgezet worden tegen de kennis, vaardigheden en attitude van de internationale competenties. “Zo hebben zij een soort map van het hele programma.”



Tags: internationalisering, onderwijs, wereldburgerschap

Meer ons nieuwsMeer landelijk nieuwsMeer blog en opinieMeer ingezonden

alumni Back on Track basisbeurs being a lecturer bestuur-beleid Betafactory bezuinigingen bsa coaching collegetijden deeltijd diversiteit docent docenten doceren duo Dutch Innovation Factory duurzaamheid echo awards elections europese verkiezingen Event Facilities & IT functiebeperking FZ&IT gebouw geld gezondheid hbo monitor health care higher education Hoe doe jij 't? hoger onderwijs Hogeschoolraad HRM huisvesting inclusief innovation playground internationalisering ISO jeugdzorg Just a moment kennisuitwisseling klimaat kompas kunst kwaliteitsafspraken kwaliteitwaarborging lectoraat lecturers leenstelsel lesgeven lighthouse LSVb maatschappelijk verantwoord mantelzorg masteronderwijs masterplan huisvesting medezeggenschap minister netwerken netwerkhogeschool nse ondernemerschap onderwijs onderwijsbeleid onderzoek One Young World pabo praktijk gericht onderwijs research Rutte III samenwerken samenwerken wereldburgerschap samenwerking sdg spits Sport Sportcampus Zuiderpark student studenten Studentenhuisvesting studentenleven studentleven students studeren summer school sustainable development goals taalverhaal techniek technologie tijd voor verandering tips veiligheid verkiezingen vlog voorzieningen we hear you wereldburgerschap Werkdruk Zoetermeer
Haagse Hoge School

Johanna Westerdijkplein 75
2521 EN Den Haag
Postbus 13336
2501 EH Den Haag
Tel. 070 - 445 8888
mail@hhs.nl

Ons nieuws
Landelijk
Blog
Ingezonden
Redactie Statement
Werkwijze
Contact

facebook Linked In
Artikel inzenden
Intranet
Disclaimer
Deelnemers Honours Programme: ‘Voortrekkers van de maatschappij’ PvdA en VVD willen boete voor huisjesmelkers
Scroll naar bovenzijde